Bert Wagendorp, Marc Josten en Pieter Sijpersma

Marc Josten (1961) is onderzoeksjournalist en hoofdredacteur bij Omroep HUMAN.
Al jaren houdt hij zich bezig met processen die de publieke opinie beïnvloeden. In zijn boek ‘Weerwoord’ legt hij de mechanismen bloot aan de hand van historische en actuele voorbeelden.

Marc Josten begon zijn loopbaan als redacteur bij weekblad Vrij Nederland, was hoofdredacteur van Reporter, de onderzoeksjournalistieke televisierubriek van de KRO en is nu eindredacteur van tv-programma’s als Argos, Het Filosofisch Kwintet en Medialogica. In zijn boek ‘Weerwoord’ (2017) analyseert hij hoe de publieke opinie tot stand komt. Nepnieuws, beeldvorming, propaganda, ‘alternatieve facts’, we weten niet meer wat we wel en niet voor waar aan moeten nemen. Op basis waarvan vormen we onze mening? “Ik wil met dit boek verdieping brengen in de wirwar”.
Volgens De Volkskrant (4 sterren) is ‘Weerwoord’ “een hoogst actueel boek, gelardeerd met talloze krachtige voorbeelden en waardevol als bijdrage aan het hoogst ingewikkelde debat over de journalistiek.”