skip to Main Content

Thomas Verbogt & Beatrice van der Poel

Montere weemoed II

Auteur Thomas Verbogt en zangeres/componiste Beatrice van der Poel treden samen op met Montere Weemoed deel II.

Een must voor liefhebbers van literatuur, het Nederlandstalige lied en poëzie. Verhalen met een zachte glans van melancholie. Over donker en bitter gemoed, de lichtpuntjes in het bestaan en dat alles gebracht met een grote glimlach.

Al eerder maakten ze samen een theatervoorstelling. Nu hebben Verbogt en Van der Poel nieuwe verhalen en nieuwe muziek: Montere Weemoed deel II, een literair muziekprogramma met tekst, zang en gitaar.
Kester Freriks schreef daarover in de Theaterkrant:

“Eenvoud en herkenbaarheid, dat zijn misschien wel de sleutelwoorden.

In een schitterende combinatie van observatievermogen en fantaseerkunst brengt Verbogt de mensen en hun geheimen tot leven. Met intens gezongen, sterke liedjes is Van der Poel meer dan begeleider van Verbogts vertelkunst. In volkomen gelijkwaardigheid brengen zij samen die nauwelijks benoembare sfeer van opgewekte melancholie, omfloerste stemming, alledaagse uniciteit.”

Thomas Verbogt (1952) schreef vele romans, verhalenbundels, toneelstukken en cabaretteksten. Hij heeft sinds 1992 een dagelijkse column in De Gelderlander en hij is regelmatig te horen als ontbijtgast in het radioprogramma ‘De ochtend van vier.’
Zijn dertigste boek, ‘Als de winter voorbij is’, stond op de shortlist van de Libris Literatuurprijs 2016. Meest recent is Als je de stilte ziet’, een ontroerende roman over verlangen, vluchtigheid en betekenis geven aan het leven. Rob Schouten typeerde Verbogt in Trouw als een “gevoelige babyboomer.”
“Verbogt is een schaamteloze schrijver, maar niet in de gebruikelijke zin van het woord. Hij schaamt zich niet voor zijn emoties, zijn ontroeringen, zijn onvermogen alles te begrijpen. (…) Met zijn verhalen over voorbije liefdes en gedane zaken is Thomas Verbogt de tekstschrijver van ons tekortschieten, het besef dat alles over gaat en toch ook blijft. Ik ken geen auteur voor wie het verleden, in al zijn vaagheid en onherhaalbaarheid, zo’n concrete aanwezigheid is waar hij almaar mee blijft spelen. Tegelijkertijd is hij de stilist van zijn eigen melancholie, hij formuleert in mooie, gevoelige zinnen.”

Beatrice van der Poel (1966) is singer-songwriter met een eigen stijl en heeft een prettige, warme stem waarvan Frits Spits zegt dat ie “klinkt als rode wijn.” Als stem-actrice leest ze luisterboeken voor, o.a. ‘Judas’ van Astrid Holleeder.
Ze werkte samen met o.a. Maarten van Roozendaal, Bob Foske, Paul de Munnik, Marcel de Groot en Jean Pierre Rawie.
 “Zie en hoor mijn liedjes aan als een schilderijtje; kleuren, sferen en ineens een harde scherpe penseelstreek. Of het nu groot verdriet, boosheid, geluk of verlangen is, ik start bij één zin en een paar akkoorden op gitaar en vandaaruit ontstaat een heel verhaal. In die zin ben ik een soort Nederlandstalige chansonnière; ik vertaal emotie naar een lied en draag dat uit. Maar dan vanuit een Blues en Soul traditie”.
2 Mei verschijnt haar album ‘Beatrice zingt Brel’.

Zondag 3 juli

Back To Top